Ja, dit wordt een rant. En ik ben echt geen ranter… maar wat een frustratie heb ik opgebouwd zeg… het moet eruit.
Bijna iedereen shopt tegenwoordig online en daar is niks mis mee. Ik doe het zelf ook. Of het nu bij Amazon, Libris online, Bookdepository, Bruna online… ach, ook de h&m en de wehkamp doen mee. Je koopt allemaal wel ergens wat… en ook bij Bol.
De indieschrijfster en bol
Misschien is het je al opgevallen, misschien ook niet, maar ik heb mijn affiliate links naar bol.com al een hele tijd van mijn blog gehaald. Maar, zo verdiende je toch een klein zakcentje bij voor winacties?
Ja, klopt. Maar wel over de rug van Nederlandse auteurs. Nou hebben de meeste auteurs gewoon een contract en krijgen ze voor elk boek evenveel, maar niet de indie auteurs. Oftewel de auteurs die zelf uitgeven. Die zelf promotie doen en compleet zelfstandig zijn. Auteurs zoals ikzelf ben.
Sinds ikzelf auteur ben, weet ik nog beter hoe bol in elkaar zit. En eerlijk gezegd koopt ik echt alleen nog maar spulletjes op bol, als ik ze ergens anders echt niet voor dezelfde prijs of minder kan vinden. Want ook bij mij groeit het niet op mijn rug.
Waar het mee begon…
Voor de crash van mijn blog heb ik al eens een artikel geschreven over het feit dat bol zich zo geweldig vindt, dat ze vinden dat ze daar recht hebben op meer kortingsmarge over de rug van uitgevers en auteurs. (voor mezelf in mijn persoonlijke situatie ga ik er dus asociaal vanuit dat ze dit bij elke verkoper doen, wat misschien niet zo is. Maar mijn aversie is echt).
Waar ik… als je mijn boek bij Libris koopt, €3,50 overhou van de verkoopprijs, hou ik via bol.com maar liefst 50 cent over. Ja… je leest het goed. Het kost mij 3 euro voor hetzelfde boek, dat jij koopt, waar jij veel geld voor betaald. Want ik vind mijn boekenprijs echt geen kattenpis. Eerlijk gezegd zou ik zelf 3x nadenken om hem te kopen als ik de auteur niet goed zou kennen.
Maar ik kan simpelweg niet omlaag met de prijs, omdat ik dan via bol.com geen winst meer overhou. Dit vindt mijn distributiekanaal geen goed idee en tjah… ik vind dat ik toch wel iets mag verdienen op het werk dat ik maak.
Let wel… dit geld alleen voor paperbacks (thank god)
E-books
Voor e-books hadden we de geweldige oplossing: Kobo.
Op Kobo kun je zelf je e-book publishen en hou je er via Kobo zelf en via Bol (aangezien het hun partner is) er 70% van de prijs aan over Goeie deal dus, want tjah… de gemiddelde Nederlander vindt bol.com toch wel erg lief.
Dit ging goed tot een aantal weken geleden. Om precies te zijn… 1 september… de datum waarop ik mijn tweede boek lanceerde.
3 dagen later stond er niets op bol… vreemd…
Tweeten
En dus tweette ik een pb naar bol. Hoe het toch kwam…
Na een beetje heen en weer gepb… kwam ik erachter dat ik met mijn stomme hoofd het verkeerde ISBN nummer had gebruikt. Oen dat ik er ben.
Oké, eigen domme schuld… Even aanpassen en poging twee…
5 dagen later… niets…
Weer een tweetje.
Wacht het nog even af…
Oké, doen we dat. Weer twee weken later niets…
Nu begin ik toch wel ongeduldig te worden en stuur een dwingende tweet. Daarop kreeg ik het antwoord: Je moet even aan je uitgever vragen.
IK BEN MIJN UITGEVER. DE FOUT LIGT BIJ JULLIE.
Nadat dat duidelijk was kreeg ik dus een mailadres van de afdeling die alles regelt omtrendt het doorzetten van boeken en e-books.
En dus een nette mail gestuurd.
Daarop kreeg ik het antwoord dat er een kleine storing gaande was tussen Bol en Kobo. Tjah, dat kan de beste overkomen. Of ik nog even geduld had. Nou… dat is verklaard. Dan wachten we nog even.
Niet de enige…
Langzaam maar zeker werd duidelijk dat meer indie’s er last van hadden. Ook zij hadden gemaild, waarop uiteindelijk zelfs gezegd werd dat het niet aan bol lag maar aan kobo. En dus werden de pijlen op kobo gericht, met weinig resultaat.
De krachten werden gebundeld, er werd gemaild vanuit meerdere namen.
Bol werd een beetje mopperig en kortaf en zei dat het niet hun schuld was.
Kobo
Hogerop bij kobo dus maar. Zo gezegd zo gedaan…
Het antwoord:
Bol heeft een nieuwe update met een paar foutjes.
Oké, kan gebeuren.
Bol wil niet opnieuw updaten om de foutjes te helpen tijdens de kerst en wacht daarmee tot half januari.
Wat?? Ik ben al vanaf September bezig… zij beweren dat het niet hun schuld is… en dan kunnen ze het niet verhelpen voor januari?
Waarom durven ze gewoon niet toe te geven dat er een foutje zit in de update? Als dit meteen was gezegd… dan was er duidelijkheid geweest…
Het houdt niet op…
Dat is nog niet het ergste…
Ik ken een indie auteur die uitgeef met een Nederlandse ISBN, een Nederlandse Prefix, maar de taal is Engels…
Bol vindt nu dat zij het recht hebben om haar boek 2 euro duurder te maken op hun site, want ze valt niet onder de vaste boekenprijs… Scuse me? Jullie willen nog meer geld?
Dit is nog niet klaar…
Let op waar je je boeken koopt… Alsjeblieft… Ook voor de uitgevers, die gewoon minder krijgen via de grote blauwe gigant op een voetstuk…